Search This Blog

Saturday, June 18, 2011

التاريخ كما يصح أن يكتب

مرت فتره طويله و أنا أحاول عبثا كتابه هذا المقال .. بدأت بكتابته في وحي خيالي منذ فتره و ها أنا أسطره الآن .. فالنشكر الرب :)!
منذ فجر 25 يناير و أنا على علم شديد بأن ذلك اليوم لن يكن عادي .. و لن يمر الموضوع كما حدث يوم 6 أبريل 2008 .. أو حتى وقفات و مظاهرات خالد سعيد او كفايه.. ليس تقليلا من أهميه كل من هذه الأحداث .. ولكنني لمست حماس و جرأه و صلابه لم أشهدها من قبل حتى في أعين أصدقائي المقربين دائمي المشاركه في تلك الأحداث .. 
و فعلا بدأ يوم 25 يناير بتوزيع الورود على ضباط الشرطه و العساكر .. و التوجه من كل حدب و صواب للقاء التاريخي في الميدان الساعه الثانيه مساء يوم 25 يناير .. و من ثم هتافات "سلميه .. سلميه" ,"عيش .. حريه .. عداله إجتماعيه" !
و منذ تلك اللحظه بدأت في فتح أوراقي و بدأت في الكتابه .. و أنا أحاول أن لا أغادر صغيره أو كبيره .. كي لا أصبح شاهد زور على تاريخ عاصرته بعد أن ينال مني فقدان الذاكره .. أو حتى غسيل المخ الدائم!!
أتعرف .. لم أكن مخطأه فى تلك اللحظه .. لأنني كنت أعرف جيدا أن التاريخ في مصر يكتب ألف مره و مره .. فمره أثناء الحكم تمجيدا له.. و مره بعد زوال ذلك الحكم لكشف المستور .. و مره عند ظهور حكم جديد أفضل لوضع القديم في المقارنه معه .. و مره عند ظهور حكم أسؤ لمحي أفضل ما في من مضوا ..إلخ 
و كأن التاريخ قصه في يد بعض المؤرخين المقيمين في بلاط الملك "أو الرئيس" يتلاعب كل منهم به كما يحلوا لهم !!!! 
و ما توقعته حدث بالفعل .. فمن بعد الثوره و أنا أرى مهازل تضاف للتاريخ "بالعافيه" .. فمنها على سبيل المثال لا الحصر :
**أن الإخوان المسلمين على إقتناع تام أنهم كانوا من أوائل من شاركوا في 25 يناير .. مع العلم أنهم رفضوا الدعوه للمشاركه في 25 يناير .. و أعلنوا ذلك بأسم الجماعه 
و لكن لن أنكر أنهم نزلوا مثلما نزل معظم من شارك في الثوره بعدما تفاقمت الأواضاع و بدأت ملامح الثوره في الظهور !
**أن أيمن نور من أوائل من نزلوا الميدان و استمر هناك .. 
رغم ان إبنه كان على العربيه يوم 25 يدلوا بأن أيمن نور في حاله صحيه متدهوره و تم نقله للمستشفى .. "و مش برصاص مطاطي ولا بغاز مسيل للدموع .. ده السكر اللي مبيجيلوش غير بمزاجه"
**أن حسني مبارك الرئيس السابق و ليس المخلوع .. 
"طيب بالنسبه للثوره .. كان الشعب طهقان من المذاكره قالوا يفكو رجليهم شويه و إتقابلوا صدفه في الميدان"؟!؟!
**الثوره هي من أفرزت البلطجيه ..
"ثانيه واحده .. الثوار لم يكفوا عن الهتاف ب"سلميه .. سلميه" و الداخليه هي اللي فتحت السجون و المعتقلات يوم 28 و كان قصادي أنا شخصيا عربيات الأمن المركزي فجأه كل العساكر بيركبوا فيها و العربيات ماشيه عكس سير المظاهره .. الثوره برضه اللي طلعت البلطجيه؟؟"
**أن الجيش هو من عبر بمصر لبر الأمان و الإستقرار و هو سبب نجاح الثوره 
"نفصص الكلام ده .. أولا بعيدا عن رأي كل الناس أنا شايفه إن الجيش عكها جيدا لما فرض حظر التجول .. و ده من وجهت نظري فاقم الموضوع .. بدل ما الناس رايحه جايه في الشوارع و عنيهم على كل حاجه .. لأ كله في بيته من 7 مساءا .. مع العلم إن في بلطجيه مطلوقين .. يعني معادله مأسويه .. الحرامي مطلوق و الشريف في البيت .. يعني أي ATM أو عربيه أو محل معرضين للسرقه بشكل مش طبيعي .. و ده اللي فعلا حصل ده غير إنك لو مسافر و الدنيا ضلمت عليك .. بقيت لوحدك في الصحرا لأن دخل وقت الحظر يعني فرصه طلوع قطاع طريق عليك تضاعفت !!.. بالتالي  إذا كان في حد قام بحمايه البلد دي فكانت اللجان الشعبيه .. اللي هما الشعب !
أما بالنسبه إنه سبب نجاح الثوره .. فا دي جمله رايحه في داهيه و تصحيحها .. إن الشعب هو سبب نجاح الثوره ولا ننسى دور الجيش في تكليل ذلك النجاح !! .. و ده مش نقد لمجرد التسفيه من دور الجيش .. لكن أنا بس بقارن .. سنه 52 قلنا الجيش هو السبب الرئيسي في نجاح الثوره أو بالمعنى أصح الإنقلاب العسكري .. من ثم الشعب كلل ذلك النجاح و سار على خطى تلك الثوره بخطوات ثابته واثقه .. أما الآن فالوضع مختلف تماما !"
و غير تلك التناقضات هناك الكثير و الكثير لم يسعفني عقلي في إستحضارهم .. و من الأساس لم يكن هذا المقال لسرد التناقضات و لكن لحث كل مواطن مصري عاصر أحداث 25 يناير إلى 11-02-2011 بل و إلى الآن على أن لا يحول بينه و بين قلمه سوى العجز عن الكتابه و لأسباب صحيه .. لأننا لن نسمح لتاريخنا أن يصبح سيناريو لمسلسل الجزء الأول منه كان الثوره و الجزء الثاني من سيحكمنا و على أساس الجزء الثاني سيتحدد مصير الجزء الأول .. 
و لأننا لن نسمح بتكرار مهزله ما درسناه من تاريخ في المدارس الذي صدمت عندما قرأته مره أخرى من مصادر غير "كتاب المدرسه"
ما المعضله أن نقول أن رئيسنا الراحل جمال عبد الناصر قتل مسموم ؟! و أن أنور السدات له يد في ذلك .. و أن أنور السادات مات مقتول على يد الإسلامبولي و أربعه آخرون ساهم مبارك معهم في ذلك بالتعاون أيضا مع أبو غزاله و أكبر دليل على ذلك أنه لم يكلف نفسه حتى إقاله أبو غزاله بوصفه وزير الدفاع و قائد عام للقوات المسلحه و المسؤال الأول عن مقتل السادات أثناء العرض العسكري .. 
و أن حسني مبارك هو الرئيس المخلوع و ليس بالسابق و.. و ..إلخ
ما أقصد أن أقوله هو أن ثورتنا تسرق منا بدايتا بتزييف التاريخ .. لذا .. أبدأ بنفسك .. و ساهم في الحفاظ على تاريخنا الذي صنعناه من قلب الميدان .. فلن نشتري كتب تسرد لنا تاريخنا الحديث بعد اليوم .. فسنملأ مذكراتنا و نورثها لأبنائنا كتبا يقرأون فيها الحقيقه كما لو كانوا معاصرين لها   


أميره بركات

4 comments:

  1. رائع المقال يا اميرة...لانه صادق جدا و كلنا عارفين دا و لازم نتمسك بيه...احنا شعب اتهان كتير و جيه يوم رد المظالم لاصحابها و اللي يستحقوها...و مش هنستسلم ابدا حتي نري الحرية فبلدنا المحروسة لانها محروسة بأهلها و بربها غصب عن اي حقير بيلعب بدماء الناس لمصالح شخصية...من النهاردة مفيش أستسلام للامر الواقع و احنا اللي هنقوم الناس تاني و هنحاسب و هنرجع حقوقنا مش هنستني حد يجيبهلنا..لان محدش نزلنا في ثورتنا يجيب لنا حقنا احنا اللي عملنا كل حاجة و مستمرين ان شاء الله...شكرا يا أميرة

    ReplyDelete
  2. like 100 %

    فعلا يا اميرة كتير عايزين يسرقو الثورة ويبقو هما قوادها لاسباب تخصهم متخصش عامة الشعب اللي هم طلعو عشان الثورة دي يعملوها عشان ياخدو حقوقهم ..
    الجيش اصبح دوره مش واضح .. وغريب جدا .. وحقنا محدش هيقدر يجيبه غيرنا

    ربنا يستر :D

    ReplyDelete
  3. أشكرك بشده .. و فعلا كلامك صح جدا .. و أنا معاكي في كل كلمه .. و مره أخرى أحب أن أشكر مرورك الكريم :)

    ReplyDelete
  4. Omnietyyyyyy .. Thnx enek 2areti my article :D:D
    enti el wa7eda mn el andal so7abna el samado w 2arooha .. and I liked ur feedback giddan .. asasn mkontsh motawake3ah kda :)

    ReplyDelete